Bilder fra New Zealand i påsken

Turen vår startet da jeg møtte Mariel (fra Larvik, Norge), Lisa (fra Östersund, Sverige) og Katy (fra New Mexico/Montana, USA) på flyplassen i Christchurch. Herfra kjørte vi bil gjennom en scenic route ned til Queenstown

Her gjorde jeg Lisa og Mariel ulovlig camping og fikk med lapp hjem. Fyfy! Sa city council mannen.

Dagen etter bar det avsteds til Routeburn track hvor vi skulle på en tredagers gåtur. Den første etappen var ikke så lang, men det var nok i og for seg greit, som en oppvarming. Hvertfall for min del.
Første natten tilbragte vi ved Routeburn Flats, hvor vi innså da vi la oss at klokka var halv åtte.
f1010021 copy
River on Routeburn Track

f1010020 copy
The Flats

Neste dag skulle vi gå videre på den lengste etappen av turen som går forbi Routeburn falls, Harris Saddle og til McKenzie huts. Denne dagen var det regn og atter regn og litt vind attpåtil, så da vi kom frem fristet det ikke mye å sette opp vårt søkkvåte telt og legge gjennomvåte oss inn i soveposer. Så vi spurte den snille warden om vi kunne få en plass i hytta, og det fikk vi mot en liten slant. Hurra!
Her møtte vi mange koselige mennesker blant annet en gjeng amerikanske gutter som gjorde hele tracken på en dag (dårlig valg av dag), et australsk par (Elisabeth og Tom) og en tysk jente som hadde bursdag den dagen. De tre siste spilte vi boms eller president med.

f1010015 copy
Lisa, Mariel and Katy foran Lake McKenzie

Neste dag, (siste) startet litt kjølig, men været ble veldig fint etter en times tid. Og vi hadde lunsj med kvikklunsj på toppen av Key Summit. Mot slutten av turen begynte vi å høre biler, som egentlig ødela litt av stemningen, men det var utrolig deilig å se grusen på parkeringsplassen da vi var ferdig.

f1010005 copy
Key Summit

Vi ble plukket opp av en shuttle som kjørte oss tilbake til Queenstown. Da vi kom dit innså vi at vi etter å ha avbestilt hostelplassen vår på "The Flaming Kiwi" som Katy hadde erfart at var et høl da hun var der første natt, så hadde vi ikke booket noe annet. Det var ikke lurt i og med at det var påskehelg... så det endte med av vi måtte bo på et motell, som vi av en eller annen merkelig grunn gikk til (som tok tjue min). Vi hadde mistforstått prisen, så det ble litt dyrt, men men...det var en bra natt etter en tredagers gåtur.

Utsikt fra motelvinduet i Queenstown

Følgende dag kjørte vi videre til Te Anau. Herfra skulle Katy bli plukket opp til sin kayaktur i Milford Sound, mens vi andre hadde booket hesteridning. Vi red rundt på en gård til et par som eide ca tretusen sauer (ingen overdrivelse).
Katys kayaktur ble utsatt, så vi måtte gjøre endringer i planene.

f1000025 copy
Litt av hva vi så på hesteridningen, de hadde en sykt stor gård, men akkurat elven var ikke deres.

Bilde fra Mariels album - Deco Backpacker frokost etter en lite vellykket "Big Night Out" pubcrawl hvor man fikk mat i form av minipizzabit om man var heldig, og såkalte "drinker" som egentlig var shots.

Derfor dro vi neste dag videre til Queenstown hvor vi bodde på Deco backpacker mens vi tørket teltet før vi skulle kjøre videre til Wanaka.

Da vi kom til Wanaka dro vi først og satte opp teltet. Her møtte vi en mamut, som senere fikk navnet Big Bro. For det var nemlig i Wanaka at Bro ble født. Et minilam med magnetarmer som ble vår maskot på turen. Vi var en tur i Puzzling world hvor de har labyrint og illusjonsrom. Blant annet et rom hvor gulvet er hellet oppover så man går helt feil. Og de har satt opp vann på veggen som ser ut som det renner oppover men egentlig er det du som går superskjevt og det renner nedover!
Wanaka var utrolig fint. og de har VERDENS diggeste kino. Cinema Paradiso.
Det er de behageligste sofaene, skikkelig gjenbruks sofaer og man kan bestille mat, drikke (inkludert alkohol), hjemmelaget is, popcorn og alt annet. Om jeg skla lage hjemmekino, så skal den være sånn. Dritkul opplevelse.

Hadde ikke noen bilder herfra selv, så lånte dette av Lisa - Cinema Paradiso med Mariels popcorn i setet.

bilde fra Mariels album også - Lake Outlet, Wanaka -  Jepp, det er høst her! Godt å se at noen av trærne skifter farge!
De gjør ikke det overalt nemlig. Her i Auckland detter noen få blader av og resten av treet er grønt.

Dagen etter kom Katy med buss til Wanaka og vi kjørte videre langs Westcoast mot Fox Glacier. Vestkysten her er sinnsynt fin, kunne godt tenke meg å dra å ta noen ordentlige bilder her.
Da vi kom til Fox Glacier spiste vi og dro å campet vi på Gillespies Beach som var gratis! Og dritfint! Selvom det tok en evighet å komme dit, og Katy skrek i panikk "drive! drive! drive!" da vi stoppet og rygget tilbake til et skilt som vi leste "graveyard" på. Episk.
Vi satt på stranden og drakk et par øl og så på den syke stjernehimmelen de har her. Fantastisk. Man ser melkeveien og det hele. Dessuten er det ikke så mye lysforurensning så man ser syykt mye. Vi lærte også Katy "hode, skulder, kne og tå" på svensk og norsk.

f1020008
strand på vestkysten

f1000011 copy
soldnedgang langs vestkysten

f1000003 copy
strand på vestkysten hvor hele stranden var dekorert med steinpyramider som denne - noen var svæærte

f1000001 copy
et veldig undereksponert morgenbilde fra stranden - blame the engangskamera

Så var det gåtur på Fox Glacier. Mesteparten av tiden gikk på å gå opp til og ned fra isbreen, men vi var ca en time på den. Og her spiste vi Kvikk Lunsj også. Fikk skikkelig påskefølelse da vi var her. Smeltende slapsesnø, solstek og kontrast mellom grønne trær og is. Vi lærte også at de ikke hadde finnet noe superspennende i isbreen, men det hadde visst smeltet frem et fly der en gang (!!!).

f1020018 copy
Fox glacier

Herfra bar det videre til Hokitika! Her eller nærmere bestemt i Kowhitirangi hadde Katy bekjente som vi hadde avtalt å møte. Og det endte med at vi fikk både sengeplass og mat. De var et eldre par ved navn Carol og Sid, og de hadde et utrolig fint hus med superfin hage (som vi så dagen etter iom at det var mørkt da vi kom).
Å herre så mye mat vi fikk. Sammenlignet med tidligere måltider og overnattinger var det her som å være kongelige på hotellbesøk...eller bedre. Vi fikk først varm dusj, øl og sausage rolls. Da vi hadde spist litt av det fikk vi vite at de bød på mer mat. Vi fikk smake to typer fisk Whitebait som ble tilbredt som patties (små omeletter) på toast, og Bluenose fra Haast som Sid hadde fisket. Etter dette fikk vi New Zealandernes type sjokolademelk servert (varm), Milo.
Natten tilbrakte vi alle sammen i en dobbeltseng slik at ingen måtte sove på gulvet. Og frokosten var også utrolig digg.
Frokostblanding med hermetisert fersken og yoghurt og toast + varm drikke. Det var noe annet enn havregrøt!

f1020004 copy
Pancake rocks

Så skulle vi dra å se Pancakerocks i Punakaki, det var gøy! Det regnet en smule, men i og med at vi ellers på turen har vært så heldig med været, så gjorde det ikke noe (det lettet uansett etter kort tid).
Herfra dro vi til Greymouth hvor vi skulle tilbringe natten i en holiday park, men før det så skulle vi møtte Carols datter for en prat, og det endte med at vi fikk låne hennes "bunk" (hytte) i Moana ved Lake Brunner.
Også et kjempekos sted. Og vi lagde kjempegod mat og sov godt i gode senger.

Så dro vi videre for å kjøre gjennom Arthurs Pass tilbake til Christchurch. På veien møtte vi en Kea som gjemte seg under biler på en rasteplass. Jeg må forresten legge til at denne etappen var ganske hard for vår stakkars leiebil som vi hadde klart å kjøre med håndbrekket på et par ganger, i tillegg til at den ikke akkurat var den sprekeste kjerra på fire hjul, så den peste fælt. Her stoppet vi også opp i Arthurs Pass township for å gå en liten tur til Dewils Bowl som var en foss...tror det var det den het.

Ja, Lena og Annika, nå har jeg sett mange mange sauer (men ingen bonde)!

Midt på dagen kom vi til Christchurch og gikk litt rundt i byen for å finne i-siten (infosenteret) og booke dolphinwatching i Akaroa hvor vi hadde bestemt oss for å tilbringe natten.
Akaroa var utrolig pent! Et sånt sted som man gjerne kunne hatt et feriehus. Også luktet det som hjemme med sjø og tang..da nærmere bestemt hjemme som i rundt kysten eks. Stavern.

Solnedgang på vei til Akaroa

På delfintittingen så så vi et helt drøss av Hector delfiner som er NZ minste, og også NZ minste pingvinrase, og vi så noen seler i vann og på land og vi så albatross (verdens minste). De hadde mye av det minste der:P
Så spiste vi fish and chips (her uttalt som fush and chups), og dro inn til Christchurch hvor vi skulle være den siste natt på et hostel. Det var et kult hostel, for det var et gammelt hotell, og lyssettingen var helt perfekt for å kunne brukes som en eller annen thriller/horrorfilm typ ondskapens hotell. Særlig i gangene og ned trappen. Cool.

Så var det hjem igjen til lekser, hverdag og storby Auckland!
blæ.

Her er et kart som merker hvor vi har vært med lilla flekker (siden navnene på stedene antagelig ikke sier dere en skit)

southisland

Routeburn track er ikke merket av, men den starter og går i nærheten av Te Anau som er den nederste flekken.