James Rosenquist



James Rosenquist ble født 29. november 1933 i Grand Forks, North Dakota i USA.?Da han gikk på junior hig school vant han stipend til et lite opphold for å studere ved Minneapolis School of Art og studerte senere kunst ved University of Minnesota i tidsrommet 1952-1954. ?Om somrene jobber han for et utendørsreklame selskap og maler reklamer på ulike steder i Minneapolis.?I 1955 mottar han et nytt stipend, og denne gangen er det for å kunne gå på Art Students League i New York. ?

Fra 1957 og tre år fremover jobbet han som plakattegner for å tjene inn penger. Han maler plakater på Times Square området og andre steder i USA, dette var en god trening til hans kommende karriere som popkunstner.??I 1960 hadde han sluttet som plakatmaler og fått seg et lite studio på Manhattan hvor han hadde flere kjente kunstnere som naboer; Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Ellsworth Kelly, Jack Youngerman, Agnes Martin, Robert Indiana, Barnett Newman og poeten Oscar var blant disse. ?

I 1962 hadde han sin første utstilling på Green Gallery i New York. Etter dette ble han med på flere gruppeutstillinger som etablerte Popkunst som en bevegelse.??
I 1963 ble han utvalgt som Art in America Young Talent Painter. Og i 1966 fikk han internasjonal oppmerksomhet for sitt bilde F-111 (1964-65) Senere har han også fått flere utmerkelser, blant annet fikk han et seksårs opphold i Board of the National Council on the Arts i 1978 og nominert til medlem av American Academy and Institute of Arts and Letters i 1987. I 1988 fikk han Golden Plate Award fra American Academy of Achievement, og I 2002 fikk han en internasjonal pris for hans bidrag til kunsten verden rundt av Fundación Cristóbal Gabarrón. ??

Rosenquist bruker som andre popkunstnere dagligdagse produkter i bildene sine og kombinerer dem med andre helt dagligdagse ting og gjør det til kunst. Sammen med dette plasserer han ofte ord eller bilder som har med sine egne personlige minner eller hendelser og gjøre i verkene sine.?Bildene hans fra popkunst tiden er bygd opp av ulike deler som alle er malt på en realistisk måte. Han ville få delene til på en måte komme ut fra lerretet istedenfor å feste seg inn i det. ?Han brukte ofte ting som var litt ute av tidens stil, men som likevel ikke ennå hadde fått noe nostalgisk preg over seg.?
I den senere tiden har han også gjort mye av dette. Han bruker sterke farger i stor bevegelse, med noen elemeter vi kan gjenkjenne fra hverdagslivet. Både objekter og mennesker.
For å lage en komposisjon til et bilde samlet an sammen reklame og foto fra blader og andre steder og spredde det han hadde samlet utover gulvet eller han hang det opp på veggen. På denne måten fikk han en slags oversikt og arrangerte de på ulike måter for å finne ut hva han skulle male. Til slutt lagde han en collage utav utklippene som en forberedelse eller skisse til det han skulle lage selv.?Han har vært utstilt ved både Guggenheim museet I New York, Bilbao, Spania og Berlin, Tyskland og en rekke andre galleriutstillinger, gruppeutstillinger og separatutstillinger rundt om i verden. ??

"I'm interested in contemporary vision--the flick of chrome, reflections, rapid associations, quick flashes of light. Bing-bang! Bing-bang! I don't do anecdotes; I accumulate experiences."

Bilde fra: http://blogs.usyd.edu.au/bizart/2006/09/art_basel_the_non_plus_ultra_o.html
rosenquist

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Hanne

Hanne

23, Lardal

Freelance grafisk designer. Studerer for tiden en BA - Grafisk Design i Auckland, New Zealand. Tar gjerne på meg designoppdrag av de fleste slag (trykk, web etc). Send e-post til comatosedesign(a)gmail.com om det er interesse. Hjemmeside: www.comatosedesign.com

Norske blogger

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits