Minimalisme (1960 - )

"What you see, is what you see"

 

Mye av minimalismen kommer fra Amerika fordi den kom en stund senere til Europa enn den gjorde der. Kunstnerne var opptatt av at man måtte kjenne en del kunsthistorie på forhånd for å kunne lage et ordentlig verk. Samtidig så var de lei av at kunsten alltid skulle formidle noe, kunsten skulle være det du så ? verken mer eller mindre. Kunstneren skulle ikke være et høyere medium som formidlet et budskap, og den skulle ikke kunne sammenlignes med noe annet.

Den abstrakte ekspresjonismen foregikk på samme tid som minimalismen, og de ble to motpoler. ?Kunstnerne ville være nyskapende. De ville ta i bruk teknologien som inspirasjon, og de ville bruke nye teknikker som ikke andre kunstnere hadde brukt før. Dybde og strukturer var ikke viktig, det var formen og flatene som skulle fremheves. Penselstrøkene var ikke lenger viktige, flatene skulle være så jevne og fine som mulig. Et annet poeng var at kunstnerens personlighet og følelser ikke skulle vises i hans verk, det skulle være nøytralt. Den minimalistiske kunsten skulle være objektiv, allmenn og allmentydig. Det var viktig at produktet skulle kunne oppfattes uavhengig av tid og sted.

Kunstverkene skulle ikke forestille noe, men de skulle bestå av enkel geometri. Kunstnerne skulle ta rommet i bruk, og man måtte ikke stå på avstand å betrakte kunsten slik som i andre retningers kunstverk. Minimalistene karakteriseres ved at de ofte bruker ekstremt enkle, geometriske former. Disse er ofte gjentatt ved siden av hverandre, fargeflatene er monokrome og avgrensningene mellom dem er harde. De minimalistiske bildene går derfor ofte også under beskrivelsen hard edge eller colorfield.

Minimalismens tenkemåte kan sammenlignes med den filosofiske positivismen. Her er det rasjonelle og objektive sentralt, og man ser positivt på teknologiens og naturvitenskapens utvikling. Naturen skal forstås utafra nye forklaringer og undersøkelser, som til slutt fører til en høyere grad av sannhet. Det er og viktig å tro på et kulturelt og sosialt fremskritt. Denne tenkemåten stod også sterkt under industrialiseringen.

 

Kunstnere:

o Ellsworth Kelly

o Robert Morris

o Eva Hesse

o Richard Serra

o Sol LeWitt

o Dan Flavin

o Frank Stella

o Donald Judd

o Arne Malmedal

o Gunnar S. Gundersen

o Stein Rønning


Dan Flavin

minimalisme

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Hanne

Hanne

23, Lardal

Freelance grafisk designer. Studerer for tiden en BA - Grafisk Design i Auckland, New Zealand. Tar gjerne på meg designoppdrag av de fleste slag (trykk, web etc). Send e-post til comatosedesign(a)gmail.com om det er interesse. Hjemmeside: www.comatosedesign.com

Norske blogger

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits