Popart (ca. 1960 - )

Vi har n en oppgave ved Mediedesign p Idefagskolen som gr ut p at vi skal skrive om seks stilarter/ismer, seks inspirasjonskilder, og lage fire arbeider basert p dette.
Her kommer litt om den frste stilarten jeg valgte skrive om:

Popkunst



Popkunsten oppstod rundt 1960 omtrent samtidig i bde England og USA. Uttrykket popkunst kommer av "populrkunst".

Popkunsten ble frst tatt i bruk i England av en gruppe kalt "The Independent Group" som holdt til i London. De var i gang rundt 1952 og identifiserte seg med kapitalismens forbrukerkultur. De lot seg ogs porke av industridesigj, reklame, science ficition og vitenskaplige ideer. Virkemidlene de brukte ble karakterisert som "kitch". Den engelske kritikeren Lawrence Alloway var i 1958 den frste som brukte begrepet. Richard Hamilton var med p organisere utstilllingen "The Man, Machine, and Motion" i 1955, og "This is Tomorrow" som er kjent for bildet "Just What is it that makes today?s home so different, so appealing" (1956).

De frste amerikanske kunstnerne som beveget seg i denne retningen var Jasper Johns og Robert Rauschenberg, disse fikk frst tilnavnet neo-dada fordi de brukte hde hy- og lavkulturelle referanser og readymades. Spesielt har Marcel Duchamps arbeid inspirert amerikansk samtidskunst.

I motsetning til mange av de andre retningene fr popkunsten som var innadvendte og dreide seg om individets opplevelse s dreide popkunsten seg om det vi omgir oss med, det konkrete ytre. Det var en motreaksjon til ekspresjonisme, nonfigurativ kunst, surrealisme og spontanisme.

 

Popkunstnerne liker den moderne, tenknifiserte og kommersialiserte virkeligheten, og bruker derfor den i kunsten sin. Blant annet tok de i bruk Colaflasker, TV, film, reklame, tegneserier, hamburgere, skrivemaskiner, jukebokser og andre ting fra massemedier og underholdningskulturen?Snn sett har popkunsten mye til felles med dadaismen. Kunstnerne der gjorde ogs hverdagsgjenstander til kunst. Forskjellen var at popkunstnerne var gegeistret for den moderne verden i motsetning til dadaistene som var pessimistiske og frustrerte. ??

I starten ble retningen oppfattet som en radikal bevegelse som kritiserte det bestende. Kunstnerne hadde en blanding av kritisk distanse og fasinasjon av forbrukerkulturen. Popkunsten ble mye relatert til ungdoms- og popmusikkmiljet p 50-60 tallet. Blant annet s lagde Peter Blake cd-cover til Beatles og Elvis Presley og brukte filmstjernen Birgitte Bardot i bildene p samme mte som Andy Warhol brukte Marilyn Monroe i sine. Warhol hadde bakgrunn fra reklamebransjen og han grunnla mote- og livsstilsbladet Interview p 70-tallet, i tillegg til at han produserte flere filmer og et album med rockegruppen The Velvet Underground. Ogs Roy Lichtenstein tok p sin mte i bruk ungdommen ved sine forstrrede tegneserier.

Noen kunstnere:

o Eduardo Paolozzi

o Richard Hamilton

o David Hockney

o Peter Blake

o Ronald Brooks Kitaj

o Richard Smith

o Joe Trilson

o Andy Warhol

o Roy Lichtenstein

o James Rosenquist

o Sigmar Polke

o Gerhard Richter


Roy Lichtenstein - Hopeless

Bilde fra: http://theheretik.typepad.com/the_heretik/images/roy_lichtenstein_hopeless.jpg

1200392071080

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Hanne

Hanne

23, Lardal

Freelance grafisk designer. Studerer for tiden en BA - Grafisk Design i Auckland, New Zealand. Tar gjerne p meg designoppdrag av de fleste slag (trykk, web etc). Send e-post til comatosedesign(a)gmail.com om det er interesse. Hjemmeside: www.comatosedesign.com

Norske blogger

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits